یدیما - نیازمندی‌ های رایگان

لیست محکومین مورددارد

خودرو

6 سپتامبر 2019 22 بازدید
یدیما - نیازمندی‌ های رایگان

ایرادهای فنی، ظاهری یا مهندسی بخش مهمی از تاریخ صنعت خودرو را به خود اختصاص داده است. ایرادهایی که به عمد یا سهو از زیر نگاه نافذ مدیران شرکت‌های خودروسازی و مهندسان و طراحان مدل‌ها دور مانده و به خط تولید و سپس جاده منتقل می‌شود. در ۱۰۰ سالی که از ورود خودرو به ایران می‌گذرد، دامنه‌ای از خودروهای پر ایراد به خانه‌های خریداران پای گذاشته‌ که داد آنها را درآورده‌اند. برخی از این ایرادات گاها حاصل نصب یک قطعه یا سیستم معیوب در خودرو است؛ اما برخی از ایرادات هم حاصل طراحی غلط یک سیستم یا طرز فکر خاص است که موجب می‌شود استفاده از خودرو چندان لذتبخش نباشد. روندی که از سال‌های دهه ۴۰ و ۵۰ با خودروهای آمریکایی مارک شورولت و دوج شایع بود و هم‌اینک دامنگیر طیفی از خریداران خودروهای ایرانی، چینی، فرانسوی و حتی کره‌ای است. البته نباید فراموش کرد که بخشی از ایراداتی که خودروهای موجود در بازار ایران پیدا می‌کنند به دلیل شرایط خاص جاده‌ای یا ناهماهنگی موتور با وضعیت آب و هوایی ایران است. هفت خودرو این گزارش با داشتن نواقصی که بین مالکان و مکانیک‌های سطح شهر مشهورند، اغلب دردسرهایی را به خریداران ناآگاه از وضعیت فنی خودرو تحمیل می‌کنند. خواه جانی و خواه مالی!

 

سیتروئن زانتیا/ایمنی ندارد

۵۰ تا ۱۵- میلیون تومان

درست مثل خیلی از خودروهای تولید داخل از سمند تا پراید، زانتیا سطح نازلی از ایمنی را به خریداران ارائه می‌کند و متاسفانه در برخورد از جلو، عقب و کناره‌ها مقاومت چندانی مقابل ضربات خارجی از خود نشان نمی‌دهد. البته ایرادات زانتیا به‌رغم موتور چالاک، گیربکس خوب و تعلیق پیشرفته تنها به ایمنی خلاصه نمی‌شود و استهلاک بالای فنربندی، کمک‌فنرهای عقب و جلو باعث می‌شود تا هزینه‌های زیادی به مالکان این خودرو ناچ‌بک و خاص فرانسوی تحمیل شود. ‌

 

سپند ۲/کیفیت جلوبندی پایین است

۵ تا ۱۰ میلیون

اغلب کسانی که سابقه استفاده از رنو سپند ۱ و ۲ یا رنو پی‌کی را دارند، به خوبی کیفیت فاجعه‌ این محصول را به خاطر می‌آورند. ناهماهنگی موتور و گیربکس و ضعف سیستم ترمز، ایرادات عمده ناشی از مونتاژ نازل پیشرانه در کنار لرزش بسیار زیاد اتاق موجب می‌شد تا نشستن در کابین این خودرو سوپرمینی که از روی رنو۵ افسانه‌ای ساخته و پرداخته شده بود، به عذاب قبر شبیه باشد. البته بدترین نکته درباره سپند ۲ جلوبندی به شدت ضعیفی بود که باعث می‌شد مالک خودرو همواره یک پای ثابت تعمیرگاه‌های سطح شهر باشد.

نیسان ماکسیما/تعادل ندارد

۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان

برخلاف موتور و گیربکس قدرتمندی که دارد یا گنجایش و راحتی بالایی که به سرنشینان هدیه می‌کند، نباید از پایداری خودرو چندان اطمینان داشت و همین مورد هم پاشنه آشیل ماکسیما مخصوصا در پیچ‌های تند با زوایه چرخش بالاست. بخش بزرگی از این ایراد به سیستم تعلیق ماکسیما برمی‌گردد که در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع چند اتصالی است. پایداری ضعیفی که سواری قابل قبول و نرمی را در قیاس با کمری و سوناتا ارائه می‌کند ولی باید کاملا در مناطق کوهستانی با این خودرو دست به عصا حرکت کرد مخصوصا که ماکسیما هزینه نگهداری بالایی هم دارد.

آریسان/شاسی‌اش می‌شکند

۴۰ تا ۵۰ میلیون

شکستن شاسی آریسان اصلا موضوعی جهت مزاح یا طنز نیست و بارها برای مالکان این وانت ارزان‌قیمت پیش آمده. داستان هم برمی‌گردد به نحوه مهندسی خودرو و اشتباه محاسباتی ایران‌خودرو در تقویت شاسی که موجب شده ‌ هر از چند گاهی این اتفاق به‌رغم چند بار اصلاح خودرو ایجاد شود. به همین خاطر آریسان در بازار طرفدار چندانی ندارد. اغلب محموله‌های سبک به وانت پراید و تندر و محموله‌های سنگین به وانت مزدا و وانت زامیاد می‌رسد و اینچنین شده که سر تولیدکننده وانت‌های آریسان در چرخه حمل و نقل بار بی‌کلاه مانده است.

ب.ام.و ۳۰ix۳/استهلاک موتور و گیربکس بالاست

۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان

این سری از ب.ام.و هرچقدر خودرو راحت و توانمندی است، در عوض اگر دچار نقص فنی شود که می‌شود، هزینه بسیار گزافی را در حد ۲۰ تا ۳۰ درصد کل بهای خودرو را به مالکانش تحمیل می‌کند. ایراد عمده‌ای که در اغلب محصولات ب.ام.و در سال‌های پنجم به بعد ظاهر شده و لذت استفاده از خودروهای این برند آلمانی را از بین می‌برد. البته ایرادات ب.ام.و به همین جا ختم نمی‌شود و افت قیمت سریع، پیچیدگی‌های خاص سیستم آی-درایو، مصرف زیاد بنزین و استهلاک بالای موتور و گیربکس خودرو جزو مواردی هستند که نمی‌توان از کنار آنها به سادگی گذشت.

لیفان ۶۲۰/افت کیفی قطعات فنی و ظاهری

۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان

لیفان ۶۲۰ ظرف سه سال به خودرویی با عمر ۴۰ سال تبدیل می‌شود. بحران ماندگاری و دوام خودروهای چینی داستان طولانی و پرطول و تفصیلی است که از چری تا هایما و از دانگ‌فنگ تا فاو و جک را شامل می‌شود. در یک نمونه جالب، چرم صندلی‌های لیفان ۶۲۰ به سرعت فرسوده شده و قطعات چوب‌نما، طرح کروم و نیز برخی از بخش‌های خودرو در نمای بیرونی با گذشت مدتی کوتاه از کارکرد خودرو، دچار افت شدید کیفیت ظاهری می‌شوند. در بخش‌های فنی هم این قاعده مشاهده شده و کیفیت موتور و تعویض دنده، قدرت سیستم ترمز یا تجهیزات رفاهی مثل کولر افت محسوسی پیدا می‌کند.

کیا سراتو/فنربندی عقب ایراد دارد

۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان

تقریبا همه کسانی که تجربه سواری با یکی از دو سدان مشهور کیا در ایران را دارند، به وضعیت خاص سیستم فنربندی خودرو مخصوصا فنرهای عقب دو خودرو سراتو و اوپتیما آشنایی دارند. البته این مشکل عمدتا برای سراتو در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ مربوط می‌شود. جایی که سراتو قادر نیست خود را با خیابان‌های پردست‌انداز کشور هماهنگ کند و به طور مکرر دچار نقص در سیستم فنربندی می‌شود. این مورد که بعضا هزینه‌ای بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون تومان را روی دست مالکان می‌گذارد، به دلیل طراحی سیستم تعلیق سراتو است که خشک و اسپورت به نظر می‌رسد. منبع: دیوار

اشتراک گذاری Telegram Facebook WhatsApp Twitter
برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *