روزهای زدن پنبه پراید است. روزهایی که ممانعت دولت از افزایش قیمت پراید موجب شده تا سایپا هم راضی شود پرفروشترین خودرو ۱۵ سال اخیر بازار ایران را راهی خانه سالمندان کند. این خودرو که همین حالا با قیمت ۳۸ میلیونی روانه بازار میشود، به دلیل افزایش هزینههای تولید تا ۳۹ میلیون تومان خرج روی دست سایپا میگذارد و خب، این یعنی سالانه از محل تولید و فروش ۲۰۰ هزار دستگاه پراید، زیانی نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان به سایپا وارد میشود. پراید که از اوایل سال ۷۲ به ایران وارد شد و از ابتدای ۱۳۷۴ به صورت تولید انبوه در سایپا مونتاژ شد، بعد از ۲۷سال همنشینی با جامعه ایران و ۲۵ سال تیراژ گسترده، خود را در ردیف یکی از پنج مدل تاریخ صنعت خودرو کشور با دیرپاترین سابقه تولید قرار داده است. گفته میشود پراید بعد از این دوره تیراژی بالغ بر پنج میلیون دستگاه را تجربه کرده که عدد به شدت بزرگی حتی در سطح جهان است. این خودرو که ایمنی پایین را باید عمدهترین ضعفش دانست، در سالهای اخیر در انواع هاچبک، استیشن و سواری تولید شده است. پراید که نقشی حیاتی در تبدیل سایپا به یک خودروساز واقعی داشته، شاکله اصلی خود را در اختیار محصولات تازه سایپا از تیبا تا کوییک قرار داده است. این محصول که با فیسلیفتهای متعددی روانه بازار مصرف شده، فعلا در چهار سری ۱۱۱ یا هاچبک، ۱۳۱ یا سدان، ۱۳۲ یا فیسلیفت و ۱۵۱ یا وانت تولید میشود و در چهار ماه اول سال حدود ۷۰ هزار دستگاه تیراژ داشته است. نگهداری ساده و ارزان این خودرو در کنار مصرف مناسب و سواری نرم از جمله دلایل استقبال خریداران این خودرو است. اینجا در کنار شش مدل کارخانهای، نگاهی هم به برخی نسخههای پراید روباز انداختهایم که توسط خریداران خوشذوق پراید در کارگاههای شخصی تولید شدهاند.
پراید ۱۴۱ / دوره تولید : ۱۳۸۲- ۱۳۹۴
۲۲ میلیون تومان
برخلاف چیزی که درباره ۱۴۱ روایت میشود و از الهامگیری نمای عقب زانتیا برای ساخت ۱۴۱ خبر میدهند، طرح عقب این خودرو دقیقا از اوپل مدل ۱۹۹۹ برداشت شده است.
این سری از اوپل که با نام G هاچبک شناخته میشود، دقیقا خطوط و چراغهایی مشابه با پراید۱۴۱ دارد. ۱۴۱ که طی یک دهه تولید فروش خوبی داشت، عمدهترین انتقادات را در بخش در صندوق بار دریافت میکرد چرا که هم سنگین و هم بسیار بلند بود و زمینه استفاده از صندوق بار را برای برخی از خریداران نظیر خانمها کاهش میداد. سری ۱۴۱ مدت زیادی است که از خط تولید خارج شده .
پراید ۱۱۱/ دوره تولید : ۱۳۹۴- ۱۳۹۸
۵- میلیون تومان
جنجالیترین عضو خانواده که از همه ریزتر، تیزتر و محبوبتر است و اغلب خریداران با هدف تیونینگ آن را انتخاب میکنند. ۱۱۱ که در رده محصولات سوپرمینی، عملکرد خوبی در شهرهای بزرگ دارد، با توان حمل چهار سرنشین و وزن اندک و ابعاد کوچک به خوبی برای مصارف اقتصادی ساخته و پرداخته شده است. این خودرو که برگرفته از نسخه اصلی کیا پراید هم هست، بارها تا دم حذف از چرخه تولید حرکت کرده ولی در نهایت جان سالم به در برده است.۱۱۱ که زمانی در کاشان تولید میشد، در دوره ورود مجدد سیتروئن به ایران در پسابرجام، به کارخانه سایپا در تهران کوچ کرد.
پراید ۱۵۱/ دوره تولید : ۱۳۹۱- ۱۳۹۸
۴۴ میلیون تومان
این محصول ایرانیزه که به طور میانگین سالانه تیراژی بالغ بر ۱۵ هزار دستگاه دارد، حائز ویژگیهایی است که رقبا هنگام تولید محصول به آن توجهی نکردهاند. این محصول وطنی که طی پنج سال اخیر حدود ۷۰ هزار دستگاه فروش داشته، چیزی شبیه رنو کانگو یا پژو ریفتر در فرمت خاورمیانهای است که ضمن ابعاد کوچک و موتور نحیف، واقعا ساده و کممصرف است. چرخی در فضای این رده از بازار خودرو در اروپا نشان میدهد خودروهایی مثل پراید با کمترین هزینه و بیشترین فایده کارایی بالایی برای خریداران دارند.
پراید ۱۳۱ / دوره تولید : ۱۳۷۴- ۱۳۹۸
۴۴ میلیون تومان
قدیمیترین، محبوبترین، پرتیراژترین و از قضا ارزانترین خودرو سواری بازار ایران است که ربع قرن مهمان جادههای کشور بوده و متهم ردیف اول بسیاری از مشکلات، بدبختیها و مسائل کشور است. پراید ۱۳۱ اما نهتنها گناهی مرتکب نشده که با هر شرایط خود را وفق داده و به خریداران خود سواری داده است. سند این ادعا هم در سیاست تداوم تولید محصولات قدیمی در ایران است که توسط وزارت صنعت در مورد پیکان، وانت نیسان یا پژو ۴۰۵ اجرایی شده است. پراید اتفاقا خودرویی مناسب برای رانندگی در شهر بوده که صرفا عمر بلندش باعث افزایش حواشی اطرافش شده است.
پراید استیشن / ۱۳۷۹-۱۳۸۲
۱۲ میلیون تومان
۱۳۷۹ سایپا تصمیم گرفت نسخه استیشنی از پرفروشترین محصول خود یعنی پراید را تولید کند. پراید استیشن که سفری نامگرفته بود، اولین تغییر ایجاد شده روی پراید محسوب میشد. پراید سفری در قسمت جلو کاملاً مشابه پراید معمولی بود و فقط در قسمت عقب از چراغهای جدیدی بهره میبرد؛ اما بهرغم تبلیغات رسانهای گسترده برای این خودرو و همینطور برخورداری از صندوق بار جادار، هرگز رنگ موفقیت را ندید.
پراید ۱۳۲ / دوره تولید : ۱۳۹۱- ۱۳۹۸
۴۵ میلیون تومان
یکی از جدیدترین محصولات خانواده پراید است که در طرح جلو و عقب به شکلی متفاوت ساخته و پرداخته شده و البته محبوبیت ۱۳۱ را ندارد. این خودرو که ابتدا به عنوان مدل بهتر و بهروزتر پراید با داشبورد جدید روانه بازار مصرف شد، رفته رفته با تغییر سری ۱۳۱ تفاوتهای خود را با این محصول از دست داد تا اینکه این تفاوتها تنها به بخش ظاهری محدود شد. ۱۳۲ که فرم مشابهی در نمای جلو با پراید ۱۱۱ دارد، از سال ۱۳۸۷ وارد خط تولید شده و هرچه زمان میگذرد، بخش بیشتری از تیراژ پراید را در کارخانه و بازار تصاحب میکند.
پراید روباز / تولید : سفارشی
قیمت نامشخص
در گاراژهای اطراف شهر که به کار نصب گیربکس اتوماتیک برای تیبا و پراید مشغولند، برخی عاشقان خودرو دست به حذف سقف پراید و نصب نوعی ساده و دستی از سقف پارچهای برای پراید روباز میکنند. عملیاتی که بدون توجه به استانداردهای ایمنی و صنعتی، جالب و قابل توجه است و گویا با بهای ۵ تا ۷ میلیون تومان انجام میگیرد. در این تصویر یک نسخه از این خودرو که گویا از سقف برزنتی برخوردار است را میبینید. خودرویی که قاعدتا بدون ارتقا استانداردهای آیرودینامیک بدنه، قادر نیست با سقف روباز چندان به محدوده سرعتهای بالاتر از ۸۰ کیلومتر پا بگذارد. منبع:دیوار